image


  • Dane techniczne
  • Numer katalogowy
    TI DC9000
  • Parametry
  • Dokładność
    większe z: +/- 5 µm lub <2%
  • Zasilanie
    4 x baterie AA
  • Wymiary
    j. sterująca: 200 x 115 x 40 mm; sonda: 205 x 80 x 40 mm
  • Waga
    j. sterująca: ok. 350 g; sonda: ok. 630 g

Miernik szorstkości kadłuba Hull

Proszę o wycenę


Kontrola chropowatości kadłuba statku odgrywa znaczącą rolę w kosztach eksploatacyjnych jednostki. Chropowatość powierzchni wzrasta z powodu korozji, falowania płyt, uszkodzeń mechanicznych, suchego aerozolu, a przede wszystkim w wyniku porastania kadłuba materiałem organicznym. Wzrost chropowatości poszycia powoduje powstanie oporu hydrodynamicznego, co w efekcie prowadzi do zwiększenia zużycia paliwa, a przez to emisji CO2. Okresowe kontrole, właściwa konserwacja i zastosowanie wysokiej klasy powłok przeciwporostowych częściowo zmniejszają negatywne skutki zjawiska.

 

Chropowatość kadłuba ocenia się wartością wskaźnika AHR (średnia szorstkość kadłuba). Wskaźnik jest funkcją wszystkich odczytów chropowatości badanej powierzchni i jest miarą, względem której korelowane są osiągi statku. Aby obliczyć AHR należy podzielić kadłub na około 100 identycznych sekcji, a następnie dla każdej z nich obliczyć wskaźnik MHR, który jest średnią arytmetyczną pomiarów parametru Rt50 czyli maksymalnej odległości pomiędzy szczytem a doliną na odległości 50 mm.

Rt50

 
Chropowatość kadłuba należy kontrolować podczas całego okresu eksploatacji jednostki. Przed rozpoczęciem użytkowania statku należy wykonać pomiar wskaźnika AHR by otrzymać wartość referencyjną. Typowa wartość dla nowej powłoki to ok. 120 µm. W ciągu 8 lat pracy jednostki, ze względu na porastanie i degradację poszycia, wskaźnik AHR może wzrosnąć nawet ponad 3 krotnie do wartości ok. 300 – 400 µm. Kontrolę chropowatości zaleca się również wykonać podczas prowadzenia prac remontowych na suchym doku. Pomiary wskaźnika AHR powinno wykonać się zarówno przed, jaki i po renowacji powłoki, w celu określenia jej skuteczności.

 

Miernik szorstkości kadłuba Hull składa się z połączonych przewodem jednostki sterującej i sondy. Sonda jest wyposażona w trzy antypoślizgowe koła i iglicę. Końcówka iglicy wykonana jest z węglika spiekanego, co zapewnia jej wysoką odporność na ścieranie. Urządzenie należy przesuwać poziomo po powierzchni kadłuba statku, zbierając serię odczytów. Pomiary można przypisać do konkretnej sekcji kadłuba na graficznym schemacie przedstawionym na wyświetlaczu.

 

Seria pomiarowa zawiera pojedyncze odczyty, statystykę oraz automatycznie obliczony wskaźnik AHR. Każda seria opisana jest nazwą, czasem, datą i lokalizacją wykonania badań. Zebrane dane przechowywane są w jednostce sterującej. Urządzenie pozwala na zapisanie pomiarów wykonanych zarówno przed i po renowacji na 4 jednostkach, łącznie 10.000 odczytów. Za pomocą dołączonego kabla USB oraz intuicyjnego oprogramowania, dane pomiarowe można przenieść na komputer i wygenerować raport w formacie programu Microsoft Excel®. W celu spersonalizowania raportów można dołączyć  logo i opis własnej firmy.

 

Urządzenie może być obsługiwane jedną ręką, a przycisk nawigacyjny ułatwia poruszanie się po nieskomplikowanym menu. Duży, podświetlany wyświetlacz umożliwia szybką kontrolę uzyskanych pomiarów. Pasek na szyję zapewnia operatorowi swobodę poruszania się i ochronę urządzenia. Na obudowie sondy znajduje się zestaw diod LED wskazujących stan urządzenia. Dzięki temu rozwiązaniu można wykonywać pomiary bez obserwowania jednostki sterującej.

 

Miernik szorstkości kadłuba Hull odpowiada wszelkim standardom przemysłowym dzięki łatwej nawigacji za pomocą przycisku kierunkowego, czytelnym reprezentacjom graficznym, możliwości przechowywania danych w seriach oraz raportom z badań przedstawianym w programie Microsoft Excel®. Cały system mieści się w niewielkiej, wytrzymałej oraz wodoodpornej obudowie, która jest łatwa w transporcie i dopuszczona jako bagaż podręczny.

 


  


Jesteś w podstronie: Miernik szorstkości kadłuba Hull